SUMMER PARADISE // HAWAII

// 19:23

Meg og Sanan klare p Hartsfield. S mye ulikt landskap mens vi krysset USA.

Lrdag 7. februar. Sanan og jeg str opp 4:45 og i 8-tiden letter flyet vrt fra Atlanta. Begge er klare for fri fra ellers til tider stressende og slitsomme liv p high school i USA. Til sammen var vi p reise i omtrent 12 timer, men alt gikk veldig glatt. Vi landet i Honolulu rundt halv 4 tiden, og frste dagen ble brukt til hilse p de 51 andre utvekslingsstudentene, samt et orienteringsmte.

Klar for surfe. Meg og Sanan. Suuuurfing.

Sndag 8. februar. P tide SURFE!!! surfe er noe jeg har nsket gjre leeeenge. Syns det er veldig fascinerende, og ikke minst imponerende, og er s fryktelig glad for at jeg fikk muligheten til surfe p Hawaii!! Skal dog innrmme at surfing er tyngre enn det kanskje ser ut til, vanskeligere og vondere. Det gr mye i padling, og nr du kommer inn i en blge er det mye som skal skje samtidig som det gr et helt sykt rush gjennom deg. Gy var det lll og jeg kom meg opp noen ganger! Gleder meg til neste gang jeg skal surfe - da vet jeg nok mer om teknikk og hva jeg gjorde feil denne gangen! Vret var helt nydelig, vannet var klart og humret var p topp.

Waikiki Beach "skyline". Delfiner!!! Sanan et moi. Delfin!!!!

Etter surfing var det p tide med litt avslapping p en Catamaran boat. Der kunne vi blant annet ligge p nett og kjenne vannet en gang i blant nr det sprutet opp. Det var utrolig herlig med denne btturen etter surfingen. Tidlig p btturen fikk vi ye p noen havskilpadder, men det var ikke det eneste vi skulle se. Plutselig mens vi ligger p nettet ser vi en hel flokk med delfiner komme svmmende rundt bten. Bildene (som forvrig er tatt p engangskamera!) viser virkelig ikke mengden. Vil tippe det var hvertfall 20 av dem til sammen. De svmte p lang lang rekke, spinnet i lufta og var ellers veldig veldig ste. Fikk bekreftet at dette var helt ville delfiner, hvilket var veldig fint hre! Det var rlig talt helt magisk, og vi nt synet av disse delfinene ganske s lenge, fr vi (etter de hadde svmt unna) hoppet i vannet selv. Ahh, livet!

(Det verste bildet er tatt av kjre Sanan) Waikiki Beach. Eno chillin'. Bltt hav s langt du ser. Jara, Anniken, Sanan og meg. Fet bil!

Etter surfing og bttur og lunsj og alt ble vi "satt fri" til gjre hva vi ville resten av dagen. Sanan og jeg hang opp hengekya mi i en park som l omtrent rett p stranda. Skal nevnes at vi fikk et lite politibesk, da det ikke egentlig er lov henge opp ting i/p palmetrrne, men han sa ogs at s lenge vi flyttet oss til et litt mer avsideliggendes sted, skulle han ikke si noe. Det sier s mye om Hawaiianerne (?) - de er veldig avslappet, og skaper ikke strre problemer enn de m. Vi l der i noen timer, og hadde det ganske s trivelig. Senere p kvelden var det tid for middag. Frste kvelden spiste vi pizza, og dere som kjenner meg godt nok (dette gjelder spesielt pappa, haha) kjenner til min store forkjrlighet for Hawaii pizzaer - spiller ingen rolle fra hvor; heter den "Hawaii" kommer jeg til spise den. Vel, p sndag hadde jeg den store gleden av spise Hawaii pizza i Hawaii. La oss alle ta noen sekunder til tenke p det. Jeg er s lykkelig!Og ja, vi fikk oss jo venner ogs!!! Jara, til venstre, kjente vi ikke fra fr, men ble godt kjent med i lpet av turen. Hun er fra Sverige, og jag saknar henne s mycket (eller noe snt!). Observante sjeler kjenner nok igjen Anniken, for hun var nemlig roomien min i New York!!!! Var godt se henne igjen - vi startet jo p en mte eventyret sammen. Jara, Anniken, Sanan + ei til utgjorde et rom, mens jeg hadde helt andre roomies. Allikevel sov jeg p rommet dems de fleste nettene, og koste meg godt med det :-)

Mandag 9. februar. P mandag var det tid for Dole Plantation, strandsightseeing og The Polynesian Cultural Center!

Fantastisk mye fint landskap p nordsiden av Oahu. Dole Plantation! Mmm, pineapple whip. Anniken, Sanan og meg. Anniken!

Mandagen startet vi p Dole plantasjen. Her fikk vi smake p ekte ananas (ikke at den i butikken er falsk akkurat), prvd virkelig god pineapple whip, pnet sters for finne en perle og mer! Vi rakk desverre ikke togturen som ville tatt oss med rundt p den faktiske plantasjen, men det var en superkul opplevelse allikevel. Elsker ananas med hele mitt hjerte.

Haleiwa Town!

Lunsj stoppet vi for spise i en superst og idyllisk surferby kalt Haleiwa Town. Derskulle jeg gjerne bodd. Kort vei til stranda, masse matboder, ste og unike butikker og herlige vibes. Hadde det s bra den lille tiden vi tilbrakte der! Sanan og jeg prvde oss p Hawaiian burger - basically bare hamburger med ananas p. Det var utrolig godt - skulle gjerne vrt tilbake for spise der igjen.

Sunset Beach!!

Etter Haleiwa dro vi p litt "strand sightseeing". Det er nemlig p nordsiden av Oahu at de strste surfekonkurransene holdes, s langs det som kalles "The 7 Miles of Heaven" fikk vi se masse blger, og utrolig fine strender. Dette er Sunset Beach, hvor vi tok en rask stopp. Det var s fint. Blgene var ikke like store som de vanligvis er, men man kunne allikevel se hvor sterk strmmen var. Var nemlig noen folk som drev lenger og lenger ut mens vi var der, og som slet veldig med komme seg inn. Gy med litt drama, haha. De kom seg inn til slutt :-)

The Polynesian Cultural Center!!

Mandagen avsluttet vi p The Polynesian Cultural Center. Her var de sju hovedkulturene i Polynesia gitt sin egen del, og i hver del var det show som viste fram kulturen. De sju kulturene er Aotearoa (New Zealand), Fiji, Hawaii, Rapa Nui (pskeya), Samoa, Tahiti og Tonga, og vi var heldige og fikk med oss showene i Aotearoa, Samoa og Tonga. Det var s kult!! I Aotearoa viste de oss den krigsdansen rugby spillerne p New Zealand gjr fr kampene, s det var veldig gy f sett! P kvelden spiste vi en slags buffet middag - Hawaiian style. Vi fikk plant annet gris som var forberedt under bakken (var s godt!) og mye annet.

Tirsdag 10. februar. Yoga, Pali Lookout, strandlivet og The Blowhole!

Tirsdag morgen fikk de som ville muligheten til delta p en yoga time p stranda. Det var ganske tungt st opp to timer fr vi egentlig skulle opp, men - det var s verdt det! Jeg var fortsatt veldig stl etter surfingen, og kjente at jeg kunne trengt en massasje, men dette var rett i blinken! Instruktren vr, Tyler (han er i midten av gruppebildet, og i bildet til hyre), var kjempehyggelig og hjelpsom, og viste oss en god og behagelig flow. Alle som var med flte definitivt at det var verdt det nr vi var ferdig. Om bare vi kunne gjort dette alle de andre morningene ogs! Var en perfekt mte starte dagen p.

Pali Lookout!

Etter frokost samlet hele gjengen seg, og s kjrte vi oppover til Pali Lookout - et veldig fint utsiktspunkt (som dere kan se!). Var s fint der oppe, er s fryktelig mye fin natur p Hawaii. Masse fint hvile ynene p :-)

Waimanalo Beach!

I 4 - 5 timer bare chillet vi her - p Waimanalo Beach. Fordi dette er en strand som oftest bare beskt av lokale, var vi nesten helt alene. Sanda var hvit, vannet klart og vret p topp. Ble litt solbrent etter denne dagen, men det var s verdt det! Vi hang opp enoen, s Jara og Sanan l i den og leste litt, og vi var ogs i vannet en del. Mmm, take me back!

The Blowhole!

Fr vi turet tilbake til hotellet stoppet vi p dette stedet - The Blowhole! De kaller det dette fordi vannet ofte spruter veldig hyt opp pga mten steinene er formert p. De av dere som har sett musikkvideoen til Starships av Nicki Minaj kjenner kanskje igjen stedet til hyre. Der ble nemlig deler av musikkvideoen filmet! Deler av Pirates of the Caribbean (vet ikke hvilken av filmene) ble ogs filmet like utenfor denne bukta!!

Onsdag 11. februar. Diamond Head og kayaktur!!

Diamond Head!

For starte onsdagen hiket vi opp Diamond Head! Dette er en ganske vanlig hike ta - ikke er den s tung heller. Tok knappe 20 minuttene opp til toppen, med noen bratte partier og noen veldig bratte trapper! Utsikten var fantastisk. P bildet til hyre ser dere Waikiki!

Anne (en av romkameratene mine!), meg og Sanan. Meg, Jara, Val og Sanan. Kayaking. Kayaking. Kayaking. I det verste bildet til hyre er jeg og Sanan
den andre gule kayaken fra venstre, men vet ikke om det syns s godt.

Hele gruppa. Hvaler!! Polaroid bilde av meg og Sanan - ser du oss? Val! Hvaler. Gruppa igjen.

Frste dagen p turen ble det nevnt en del alternative aktiviteter vi kunne gjre p onsdagen. En av disse var en kayaktur, og allerede da bestemte Sanan og jeg oss for at det det skulle vi vre med p. Det kostet $160 ekstra, og var definitivt verdt pengene! Maks 13 studenter kunne vre med, og jeg skal innrmme at det var veldig godt gjre noe uten hele gruppa. Vi padlet til sammen rundt 5 miles (litt over 8 km), ut til en y ute i vannet. Hvis dere scroller opp til bildene fra Waimanalo Beach og ser p bildet nederst til venstre ser dere tre ytopper ute i vannet - vi padlet til den til hyre. Vi padlet ut fra en annen strand enn Waimanalo da! :) Padlingen var ikke s verst, og p veien svmte en havskilpadde ved siden av oss litt og duppet hodet opp og ned av vannet. Vanskeligst var det komme seg inn p land, da blgene er veldig store der! Vi kom oss inn til slutt og p stranda l en sel og sov! Hele ya er et naturreservat, s store deler av ya hadde vi ikke engang lov til g p. nrme oss selen var ogs helt ulovlig. Etter og ha tatt gruppebildet dere ser over, klatret vi litt oppover for komme til det vannhullet dere ser Val hoppe ned i. Speaking of Val - han er et av de mest fantastiske menneskene jeg mtte p hele turen. For en mann! Han har bodd overalt, og har s mange opplevelser og fortellinger i ryggsekken. Veldig inspirerende mann som jeg kunne nske vi fikk tilbrakt enda mer tid med. Vannhullet var ganske dypt, s vi kunne trygt hoppe uti. Vi spiste ogs lunsj her, og guidene Andrew og Mike fortalte historier. Og s s vi hvaler!!! Det var s kult, og Andrew sa at basert p oppfrselen deres var det mest sannsynlig fdsel p gang. Halene dems var nemlig oppe av vannet veldig veldig ofte og det er tydeligvis et tegn p det. Ogs er det uansett perioden for fdsel n, s ja! Det var kjempekult. Bildene av hvalene var det forresten en som het Nicolai som tok! :)

Desverre mtte vi padle tilbake, og slutte oss til resten av gruppa, men denne opplevelsen vil alltid st sterkt i minnet for meg!

Torsdag 12. februar. Pearl Harbor & Capitol Building.

Pearl Harbor!

P torsdagen hadde vi ren av beske Pearl Harbor og the U.S.S Arizona memorial. Vet ikke helt hvorfor, men det var faktisk ganske tungt for meg. Jeg er jo ikke amerikansk, s fler ikke p den patriotiske delen av det hele, men hele stemningen var s tung. Helt stille var det ogs, og det var s mange sitater og snt rundt om som var s vonde lese. The U.S.S Arizona memorial ble bygd rett opp det synkede Arizona skipet, og inne i et eget rom var det en stor vegg med navnene p alle som omkom.

Hawaii State Capitol building. Senate. House of Representatives. Iolani Palace.

Vi fikk ogs beske statsbygningen p Hawaii. Man kunne g gjennom hele greia og lftet man blikket s man alle kontordrene og alt - var alts veldig pent. Selve bygget er formet som vulkaner, og hele det temaet gr igjen. Syns det var kjempekult se! Rett ved statsbygget ligger ogs det eneste palasset p amerikansk jord - Iolani palasset. Vi fikk bare sett det utenfra, men det var veldig veldig fint!

Fredag 13. februar. Haha, dette var virkelig fredag den 13.

Hanauma Bay!

Dere hadde kanskje gledet dere til masse fine bilder fra da vi skulle snorkle? Skilpadder, masse sm fisk, koralrev osv.? Ja, jeg ogs. Men i sann fredag den trettende stil ble det ikke noe snorkling. Vi hadde akkurat kommet oss ned p stranda, og sto og smrte oss inn med solkrem, i det livsvaktene roper ut i megafonene sine at stranda er stengt fordi det er for mange maneter!! Var manet invasjon!!! Skjnner at vi ikke kunne vre der da, for p vei opp igjen kom ambulansen, hehe. Men det var fryktelig trist - var s klar for bruke opp all filmen p undervannskameraet...

Gruppebilde :)) Sanan et moi. Glow in the dark golf. Last sunset.

Vi l egentlig bare p hotellet og lounget fram til kveldingen da vi skulle p en luau!! Vi gledet oss stort, og var veldig klare for en ordentlig hawaiiansk opplevelse. Vel, vi kom oss til Paradise Cove, hvor luauen skulle vre, og en halvtime senere hrer vi at luauen er avlyst pga vr :)))) Skjnner forvrig den ogs for det regnet hardt, men var trist likevel. Folkene var veldig veldig snille og lot vr lille gruppe komme inn igjen for spise, s mat fikk vi. Siden hele dagen hadde vrt litt kje arrangerte lederne en liten fst for oss inne p et arcade senter. Der fikk vi prvd laser tag, glow in the dark mini golf, og de hadde ogs pizza og drikke til oss. Var en fin avslutning p dagen!

P lrdag var det p tide med hjemreise. Frste flyet vrt var delayed 4 timer, s vi fikk ombooket og havnet p et direkte fly fra Honolulu til Atlanta, hvilket passet bra! Flyet gikk fra Honolulu rundt 5-tiden lrdag kveld og rundt 8-tiden sndag morgen ble vi hentet i Atlanta av vertsfaren til Sanan. Etter noen timer svn hos Sanan, ble jeg hentet av vertsfamilien min. Var s godt se de igjen! Kommer til bli tungt reise fra de:(((

Forrige uke var jeg bare p skolen p onsdag pga skalte snow days. Var p skolen i gr (mandag), men i dag sndde det igjen s da fikk vi friii! Har fri i morgen ogs, og om vrmeldingene har rett har jeg nok ikke skole resten av uka!! Livet dere. Applaus til dere som leste hele innlegget forresten, det ble S langt.